Consiliul Judeţean Harghita
luni, 30 noiembrie 2020 03:16:15
Consiliul Judeţean Harghita
Proces verbal al ședinței CJH din 28 decembrie 2016

JUDEŢUL HARGHITA                                                                                 

CONSILIUL JUDEŢEAN

DIRECŢIA GENERALĂ ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ LOCALĂ

COMPARTIMENTUL CANCELARIA CONSILIULUI JUDEŢEAN HARGHITA

 

 

Proces verbal al şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Harghita

din data de 28 decembrie 2016

 

 

Denumirea consiliului: CONSILIUL JUDEŢEAN HARGHITA

Data: 28 decembrie  2016

Subiectul şedinţei: Dezbaterea şi aprobarea proiectelor de hotărâri cuprinse în ordinea de zi.

Catalogul membrilor:

 

 

Nr. Crt.

NUME ȘI PRENUME

FORMAȚIUNE

POLITICĂ

SEMNĂTURA

1

ALBERT MÁTYÁS

PCM-MPP

 

2

BARTI TIHAMER

UDMR

 

3

BECICA MIHAI

PSD

 

4

BECZE ISTVÁN

UDMR

 

5

BERDE LÁSZLÓ

UDMR

 

6

BIRÓ BARNA-BOTOND

UDMR

 

7

BORBOLY CSABA

UDMR

 

8

BREZOVSZKY GHEORGHE-ADAM

PSD

 

9

CIOBANU ADRIAN-GEORGE

PNL

 

10

CSILLAG PETRU

PCM-MPP

 

11

DAJKA TÜNDE

UDMR

 

12

DERZSI ZOLTÁN

UDMR

 

13

FERENCZ-SALAMON ALPÁR-LÁSZLÓ

UDMR

 

14

INCZE CSONGOR

UDMR

 

15

KASSAY LAJOS-PÉTER

UDMR

 

16

KOLCSÁR ANDRÁS

EMNP-PPMT

 

17

KOLOZSVÁRI TIBOR

UDMR

 

18

KOLUMBÁN DÁVID

UDMR

 

19

LŐRINCZ CSILLA

UDMR

 

20

MEZEI JÁNOS

PCM-MPP

 

21

NAGY PÁL

EMNP-PPMT

 

22

PORTIK ERZSÉBET-EDIT

UDMR

 

23

PROCA ION

PNL

 

24

RÁCZ ÁRPÁD

UDMR

 

25

RÁTZ ISTVÁN

UDMR

 

26

RUGINĂ DAN- CIPRIAN

PSD

 

27

SALAMON ZOLTÁN

PCM-MPP

 

28

SÁNDOR BARNA

UDMR

 

29

SÁNDOR GYÖRGY

UDMR

 

30

SZENTES ANTAL

UDMR

 

31

ZAKARIAS ZOLTÁN

EMNP-PPMT

 

 

 

Şedinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita a fost convocată de președintele Consiliului Județean Harghita, domnul Borboly Csaba,  prin Dispoziţia nr.  1303 / 2016, în conformitate cu prevederile art. 94 alin. 1, 2 şi art. 106 alin. 1 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu completările şi modificările ulterioare.

 

Domnul președinte Borboly Csaba deschide ședința extraordinară a Consiliului Județean Harghita în Sala de protocol a Consiliului Județean Harghita.

 

Domnul președinte Borboly Csaba roagă grupurile politice, să se înțeleagă, cine să fie reprezentantul Consiliului Judeţean Harghita în Consiliul de administraţie al  societăţii Honline Media SRL. Domnul Sándor Barna a redevenit consilier judeţean, şi astfel renunţă la calitatea respectivă. Înainte de a începe şedinţa extraordinară, din partea Spitalului Judeţean de Urgenţă va fi susţinută o mică prezentare cu privire la activitatea lor în anul 2016. Este ştiut, că în mai multe reprize au avut loc alocări de sume din partea Consiliului Judeţean Harghita.

 

Domnul Demeter Ferencz, directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă  dă glas unei zicale, conform căreia, sistemul de sănătate este o gaură fără fund, în care nu se poate pune niciodată destul, tot va fi nevoie de ceva. Nu vrea să dea dreptate de tot acestei zicale. Mulţumeşte pentru abordarea pozitivă a consiliului judeţean cu ocazia solicitărilor multiple depuse. În ultima vreme Spitalul Judeţean de Urgenţă s-a dezvoltat enorm din punct de vedere al aparaturii. Nu în ultimul rând, trebuie menţionat şi dezvoltarea pe plan profesional în interesul oferirii serviciilor medicale de calitate. Prezintă realizările, la care s-au cheltuit banii alocaţi de, şi prin intermediul consiliului judeţean în acest an. În urma a două hotărâri s-au primit sume,  pentru achiziţionarea unor instrumente medicale, pentru achiziţionarea locuinţelor pentru medici tineri specialişti, şi alte obiecte de inventar. Când s-a făcut lista cu ce ar trebui achiziţionat, s-a gândit la faptul, că dânsul este deja de 9 ani manager la spital, dar niciodată nu s-au achiziţionat obiecte de inventar, ca paturi, noptiere, pături, perne, saltele, lenjerii de pat, pijamale, etc. Cei, care au lucrat de mai înainte acolo spun, că nu au fost efectuate astfel de cumpărături de mai bine de 20 de ani. A adus şi o prezentare cu poze, şi arată ce a fost, şi cum este acum. Se poate vedea că  condiţiile de cazare s-au îmbunătăţit considerabil. De exemplu, arată Secţia de Pediatrie, care s-a reînnoit în totalitate. Frigiderele erau foarte vechi, au fost de foarte multe ori reparate, şi nu au mai corespuns normelor de igienă. S-a reuşit achiziţionarea a 90 de frigidere noi. Astfel fiecare sală de bolnavi dispune de un frigider nou, unde se pot ţine resturile de mâncare, sau băuturile de către bolnavii internaţi. S-au reînnoit şi saltelele. La următoarea poză se poate vedea cum arătau saltelele vechi, uzate. Era deja timpul pentru o astfel de îmbunătăţire calitativă. S-a achiziţionat şi a patra locuinţă pentru medici tineri. Datorită posibilităţilor de cazare  oferite, în ultimii ani în jur de 40 de medici tineri s-au stabilit în Municipiul Miercurea Ciuc, şi lucrează în spital, îmbunătăţind nivelul serviciilor medicale de calitate oferite de spital. Posibilităţiilor de cazare oferite se datorează şi faptul, că medicii tineri nu mai ocolesc Spitalul Judeţean de Urgenţă din Miercurea Ciuc, chiar doresc să vină aici să lucreze. În fiecare an, conducerea spitalului se deplasează la Târgu Mureş pentru a se întâlni cu rezidenţii tineri şi cu studenţii absolvenţi de la universitatea medicină, şi dacă mai înainte veneau numai 5-6 persoane la standul spitalului din Miercurea Ciuc, acum, în acest an au venit 25 şi s-au interesat de posibilităţile de aici. Este îmbucurător acest lucru. Mai mulţi tineri medici doresc să se stabilească înapoi acasă din Ungaria, Franţa, Germania, şi din alte ţări şi să lucreze în acest spital. S-a ajuns în situaţia, că din păcate, nu se pot oferi locuri de muncă pentru toţi cei interesaţi. Trebuie extins diversitatea serviciilor medicale oferite, ca cei care vreau, să poată servi comunitatea de aici. În secolul 21 este inimaginabil extinderea serviciilor medicale fără cadrul informaţional adecvat. Şi în acest sens dezvoltarea este vizibilă. Pe partea de soft îmbunătăţirea este mulţumitoare, mai este nevoie de aceeaşi nivel şi pe partea de hard a sistemului informatic necesar. Nu demult a fost implementat un sistem informaţional integrat, prin care toate spitalele din judeţ s-au putut conecta, şi pot interacţiona în aceeaşi reţea. Se economiseşte astfel o sumă imensă de către toate spitalele din judeţ. Nu în ultimul rând, şi medicii de familie pot accesa acest program. În momentul depunerii proiectului scopul era numai procurarea software-ului, dar s-a reuşit şi achiziţionarea a mai multor calculatoare. Noua Lege de achiziţie publică a oferit posibilitatea de a cumpăra echipamente de calcul mai performante şi de calitate. S-au achiziţionat astfel 60-70 de calculatoare de ultimă generaţie. Din bugetul naţional se alocă foarte puţini bani. De aceea este important sprijinul oferit de consiliul judeţean. Mulţumeşte pentru bunăvoinţa consiliului judeţean, pentru grija faţă de nevoile esenţiale ale Spitalului Judeţean de Urgenţă din Municipiul Miercurea Ciuc, şi pentru atenţia acordată. Totodată doreşte Crăciun fericit şi La Mulţi Ani pentru toţi.                  

 

Domnul consilier judeţean Szentes Antal întreabă pe domnul manager, dacă s-a reuşit realizarea tuturor proiectelor pentru care s-au alocat sume la începutul anului de către consiliul judeţean ? Cu acest prilej anunţă colegii, că din luna ianuarie 2017 un nou neurochirurg va lucra în acest spital, care a venit de la Târgu Mureş. Mai mult ca sigur vor mai fi solicitări de sume pentru aparatură medicală şi în anul viitor. Roagă colegii, ca în bugetul de anul viitor, în funcţie de solicitările depuse în timp, să sprijine achiziţionarea acestora, ca la sfârşit de an să poată domnul manager prezenta situaţia spitalului cu un entuziasm asemănător.  

 

Domnul Demeter Ferencz, directorul Spitalului Judeţean de Urgenţă  răspunde, că în nici un an nu se pot achiziţiona toate cumpărăturile preconizate. Dar în acest an poate s-a reuşit în cea mai mare măsură. Mereu se recurge la prioritizarea listei, şi se rezumă la cele mai necesare. Anul 2016 este de prima în care a ajuns şi pentru altceva, nu numai pentru cele absolut necesare.

 

Domnul Egyed Árpád, secretarul județului salută pe cei prezenţi, și declară că în conformitate cu Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, articolul 95, aliniatul 1, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sunt îndeplinite condiţiile pentru desfăşurarea şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Harghita. Din cei 31 de membrii în funcție, sunt  absenți : Berde László, Bíró Barna Botond, Derzsi Zoltán, Brezovszky Gheorgghe-Adam, Lőrincz Csilla, Nagy Pál, Kolcsár András, Mezei János și Rugină Dan-Ciprian. Sunt prezenți 21 de consilieri județeni și președintele Consiliului Județean Harghita. Consiliul are cvorum pentru luarea deciziilor.

 

Domnul președinte Borboly Csaba mulţumeşte pentru prezenţa consilierilor judeţeni. Era vorba, că se vor întâlni numai în cazul, dacă se vor mai aloca bani de la Guvern. Ieri s-a aflat, că în urma şedinţei de Guvern din miercurea trecută, şi judeţul Harghita a mai primit bani. S-ar fi putut distribui banii şi printr-o dispoziţie a preşedintelui, dar s-a gândit, că acest aparat este obişnuit, ca problemele să fie discutate. De aceea a convocat această şedinţă extraordinară. Este şi aceasta o posibilitate de a rezolva ceva pentru dezvoltarea judeţului. Sunt şapte puncte pe Ordinea de zi. Primul punct se referă la comuna Mădăraş. Este prezent şi primarul comunei, domnul Bíró László. Trebuie analizat solicitarea dânsului, pentru că în urma deciziei se va modifica şi bugetul consiliului judeţean. Al doilea va fi bugetul consiliului judeţean, care se va modifica în urma includerii celor 13 milioane lei pentru remedierea efectelor inundaţiilor din judeţ. Al treilea va fi o corectură la textul hotărârii cu privire la contractul de închiriere al spaţiului pentru Biblioteca „Kájoni János”. Al patrulea va fi problema băii Madicsa de pe lângă comuna Cârţa. Acolo este vorba despre achiziţionarea unui întrerupător de 4.000 lei, dar va fi achiziţionat numai în anul viitor. La societatea Honline Media SRL este nevoie de schimbarea reprezentantului. Trebuie nominalizat persoana, care va fi desemnată. Al şaselea va fi retragerea cotizaţiei de la ADI Gheorgheni. Al şaptelea va fi aprobarea sumei de cotizaţie pentru ADI Gheorgheni. La capitolul Diverse sunt câteva probleme de discutat, ca de exemplu Programul de lapte şi corn pentru şcolari. Ce nu s-a făcut, şi ce s-ar putea face în această problemă, aşteaptă propuneri. Va fi discutat problema drumului spre comuna Păuleni Ciuc. Se va discuta şi problema Depozitului de deşeuri din comuna Corund. Oamenii aşteaptă răspunsuri cu privire la acest caz.      

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea proiectului Ordinii de zi :

 

1.      Proiect de hotărâre privind  aprobarea utilizării fondului de rezervă bugetară prevăzut în bugetul local al județului Harghita la dispoziția Consiliului Județean Harghita  pe anul 2016, pentru acordarea unui ajutor de urgență comunei Mădăraș

Inițiator: Borboly Csaba președinte

 

2.      Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016”

Inițiator: Borboly Csaba președinte

 

3.      Proiect de hotărâre pentru revocarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr.349/2016 privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”,  și privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”

Inițiator: Barti Tihamér vicepreședinte

 

4.      Proiect de hotărâre privind necesitatea încheierii unui Act adiţional privind modificarea Contractului de asociere nr. 20039 din 13.09.2016 încheiat între Județul Harghita şi Comuna Cârța pentru realizarea investiţiei „Electrificarea Băilor Madicsa, comuna Cârța, județul Harghita”

Inițiator: Borboly Csaba președinte

 

5.      Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 248/2016 modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 55/2010 privind aprobarea înființării societății comerciale ”Honline Media”, societate cu răspundere limitată, cu modificările și completările ulterioare

Inițiator: Biró Barna Botond vicepreședinte

 

6.      Proiect de hotărâre privind revocarea  Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 317/2016 privind aprobarea plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

Inițiator: Biró Barna Botond vicepreședinte

 

7.      Proiect de hotărâre privind aprobarea  plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

Inițiator: Biró Barna Botond vicepreședinte

     Rezultatul votului: 21 Da.

 

Se trece la  primul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea utilizării fondului de rezervă bugetară prevăzut în bugetul local al județului Harghita la dispoziția Consiliului Județean Harghita  pe anul 2016, pentru acordarea unui ajutor de urgență comunei Mădăraș

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că este vorba despre arieratele comunei Mădăraş. Consiliul local solicită de la consiliul judeţean 300.000 lei, dar propunerea este de 16.000 lei din partea consiliului judeţean, în urma celor prezentate de rapoartele de specialitate juridice şi economice.

 

Domnul Bíró László primarul comunei Mădăraş se bucură de relaţiile bune cu consiliul judeţean din timpul celor două mandate, de când este primarul comunei. În general, solicitările de sprijin depuse la consiliul judeţean au fost onorate de către acesta. S-a realizat de exemplu electrificarea la staţiunea Mădăraş Harghita, realizarea unei Microcentrale de apă, reabilitarea şcolilor din comună, şi o serie de alte proiecte, care unele depăşesc interesul local. A venit acum cu o altă solicitare. Se ştie, că în judeţ s-au construit mai multe depozite de cereale, care în anii 90 s-au privatizat, şi multe nu mai funcţionează. Şi în comuna Mădăraş este un astfel de depozit cu un teren în anexă de 2,5 ha, pe care sunt amplasate mai multe obiective de interes multiplu, trafouri, case de cântar, inclusiv şină de cale ferată. Consiliul local s-a gândit, că ar trebui să achiziţioneze acest imobil şi să-i găsească o utilitate. Până acum s-a ajuns în faza, în care s-a negociat cu proprietarul amplasamentului, şi este de acord să-l vândă consiliului local din Mădăraş pentru suma de 600.000 lei, sumă, care va fi achitată în decurs de trei ani. Acest an nu a fost benefic, nu au avut loc rectificările preconizate. Pentru că contractul deja s-a întocmit, factura aferentă achiziţiei referitoare la acest an a sumei de achitat trebuia acceptată. Astfel au ajuns să acumuleze acest arierat de peste 90 de zile. Deoarece nu se mai practică  eliberarea contului în cazul achitării a 5% din datoria consiliului local, conturile comunei au rămas blocate. Ar fi o ultimă soluţie, dacă consiliul judeţean ar putea oferi suma necesară, o şansă să scape de această datorie. A aflat, că va mai fi o rectificare de buget, şi a sperat în bunăvoinţa consilierilor judeţeni, dar nu a prevăzut condiţiile economice şi juridice, care îngreunează intenţiile bune. Dar totuşi speră, că se va rezolva, pentru că proiectul, care va fi realizat este şi de interes judeţean, nu numai local.

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că în raportul juridic este propus acordarea a 5% din suma solicitată. Întreabă, dacă domnul secretar al judeţului are mai mult de adăugat. Cum domnul primar a menţionat, că aceea prevedere nu mai este în vigoare, dacă mai susţine cele menţionate în raportul juridic.

 

Domnul Egyed Árpád, secretarul județului susţine cele menţionate în raportul juridic. Sunt date toate fundamentele legale în vigoare. Nu se poate categoriza situaţia prezentată de consiliul local, ca împrejurare de extremă dificultate. Solicitarea consiliului local din comuna Mădăraş nu intră în categoria menţionată. Cu procentul de 5%, măcar beneficiază de prevederile Legii 273/2006 privind finanţele publice, care la arieratele, care depăşesc 90 de zile acordă o amânare de la plată a sumei totale, şi în condiţiile asumării plăţii restante în viitor, permite deblocarea conturilor. Este adevărat, că Administraţia Finanţelor Publice se referă la un Ordin din anul 2013, conform căreia, nu se mai practica această procedură, dar dânsul consideră că nu au dreptate. Legea organică prevede altfel. Orice abatere de la legea organică are referinţe pe termen limitat. După părerea dânsului, Ordinul respectiv numai pentru anul 2013 a fost valabil. Astfel, raportul juridic anexat proiectului de hotărâre se poate considera o cale legală în încercarea de a ajuta consiliul local din comuna Mădăraş. Cei 5% din datoria comunei, oferit de consiliul judeţean se poate considera un sprijin  motivat juridic.

 

Domnul președinte Borboly Csaba întreabă consiliul, dar şi pe domnul primar, cum să se procedeze mai departe. Dacă se votează toată suma solicitată, Prefectura va ataca hotărârea, şi nu se mai poate executa. Dacă se aprobă cei 5%, măcar atât poate primi comuna.

 

Domnul Bíró László primarul comunei Mădăraş s-ar mulţumi acum şi cu cei 5% din sumă, dar Administraţia Finanţelor Publice nu este de acord cu deblocarea conturilor. După primirea raportului de specialitate, împreună cu contabilul şi secretarul comunei s-au deplasat la directorul  Administraţiei Finanţelor Publice, unde li s-a pus în faţă un Ordin. Au venit apoi la domnul secretar al judeţului, să clarifice această prevedere a Ordinului respectiv. Situaţia aceasta îl depăşeşte. Dacă s-ar fi rezolvat situaţia,cu aceşti 5%, ar fi fost bine. Dar nu se rezolvă. Revine totuşi cu solicitarea iniţială pentru toată suma restantă, dacă se va găsi o formă juridică acceptabilă. Crede, că au avut mereu o relaţie de colaborare foarte bună cu consiliul judeţean, şi nu contestă bunăvoinţa consilierilor judeţeni în intenţia de a ajuta comuna Mădăraş.

 

Domnul consilier judeţean Csillag Péter cunoaşte împrejurimile, şi obiectul achiziţionat de comuna Mădăraş, şi consideră, că ar fi păcat să-l piardă. Este ceva de valoare, banii investiţi nu o să se piardă. Proiectul pe plan îndepărtat ar fi o realizare economică, care ar putea susţine locuitorii din comună. Consiliul local şi-a asumat un angajament destul de mare. Ar trebui ajutaţi, să ducă treaba la bun sfârşit, că banii  nu se vor pierde. Propune să fie găsit o cale juridică acceptabilă, şi să primească banii solicitaţi.

 

Domnul consilier judeţean Szentes Antal aminteşte, că este vorba despre 300.000 lei. Întreabă, dacă documentaţia depusă de comuna Mădăraş este în ordine pentru toată suma de 300.000 lei ? Cealaltă întrebare este, dacă Consiliul Judeţean Harghita are în momentul de faţă aceşti bani în fondul de rezervă ? Care este de fapt problema ? Nu sunt bani destui, sau nu se găseşte forma juridică potrivită ?  Este de părere, că dacă sunt îndeplinite condiţiile, atunci trebuie acordată suma solicitată.

 

Domnul consilier judeţean Salamon Zoltán spune, că la ultima şedinţă de consiliu, care a fost organizat la Plăieşii de Jos, deja era discutat această achiziţie, şi acolo aşa a înţeles, că este posibilitate de a achita contravaloarea în rate. În ce sume se poate defalca aceste rate ? Cei 5% din prima sumă nu poate fi considerat o sumă preliminară, care s-a achitat ? Poate s-ar putea câştiga timp.

 

Domnul consilier judeţean Becze István crede, că consiliul local din comuna Mădăraş a depus nenumărate proiecte câştigătoare până acum. S-au chinuit mult din forţe proprii, şi au relizări pe măsură. Au multe investiţii serioase. Crede, că abordarea consiliului judeţean ar trebui să fie pozitivă în acest caz, mai ales, că este şi sfârşit de an. Trebuie ajutat consiliul local din comuna Mădăraş.

 

Domnul Bíró László primarul comunei Mădăraş revine cu detalii cu privire la achiziţia efectuată. Obiectivul s-a achiziţionat pentru 600.000 lei. În primul an s-a achitat 100.000 lei. În al doilea an s-a achitat 250.000 lei. Pentru al treilea an iarăşi ar trebui plătit 250.000 lei, conform hotărârii consiliului local şi a contractului semnat. Factura primită ultima dată conţine suma de 300.000 lei, pentru că este o înţelegere, conform căreia anul viitor s-ar plăti mai puţin. Măcar această sumă, care este facturată, să fie decontată. Consiliul local ar mai avea nevoie şi de alte sume, dar se mulţumesc numai cu aceasta, şi renunţă la altele, dacă aceasta va fi aprobată. Situaţia juridică este clară pentru cei 300.000 lei, care au un scop precis.

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că decizia de compromis ar putea fi, şi dacă se doreşte, poate să supună votului acum, ca să se aprobe cei 5% acum, sumă, care şi juridic este motivată, dar în acelaşi timp să fie aprobat un vot de principiu, ca  la echilibrare să fie luat în considerare separat restul. În aceeaşi timp această decizie să fie comunicat vânzătorului, care este persoană privată, împreună cu propunerea, ca onorarea plăţii să poată fi reprogramată. Speră, că în urma garantării prin votul de principiu a onorării plăţii la un termen mai înaintat, va fi acceptată această cerere de eşalonare. Consiliul judeţean îşi asumă politic această situaţie, şi nu se va pierde investiţia, care va crea locuri de muncă în zona Ciucului de sus. Se va crea un miniparc industrial acolo, având şi cale ferată încorporată. Întreabă, dacă domnul primar este de acord cu această soluţie.

 

Domnul Bíró László primarul comunei Mădăraş mulţumeşte pentru bunăvoinţă. Este de acord cu această soluţie, şi doreşte tuturor sărbători fericite. Şi la un vot pentru, dar şi în caz contrar, dânsul va conta mereu pe ajutorul consiliului judeţean.

 

Domnul președinte Borboly Csaba  spune, că atunci vor rămâne cei 16.000 lei în proiectul de hotărâre, şi astfel va supune aprobării.    

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea proiectului de hotărâre privind aprobarea utilizării fondului de rezervă bugetară prevăzut în bugetul local al județului Harghita la dispoziția Consiliului Județean Harghita  pe anul 2016, pentru acordarea unui ajutor de urgență comunei Mădăraș

Rezultatul votului: 21 Da, 1 Abținere.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot acordul de principiu, prin care Consiliul Județean Harghita va avea în vedere prioritar această investiţie de la Mădăraş la repartizarea de anul viitor, şi cu ocazia primei echilibrări va veni cu soluţia. Totodată se va apela la bunăvoinţa vânzătorului, ca plata să fie reeşalonată în interesul deblocării conturilor comunei Mădăraş.

Rezultatul votului: 20 Da, 1 Abținere.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016

 

Domnul președinte Borboly Csaba aminteşte, că se va modifica cu cei 16.000 lei bugetul consiliului judeţean. A mai venit 13.850.000 lei de la Guvern pentru remedierea efectelor inundaţiilor din judeţul Hasrghita, care trebuie incluşi în buget. Doreşte să menţioneze, că este o decizie nedreaptă şi greşită din partea Guvernului, pentru că aceşti bani erau la dispoziţie şi la vară. La 22 decembrie a binevoit să decidă asupra acordării acestuia. Ieri, la 27 decembrie a venit anunţul, cât este partea judeţului Harghita din această sumă. Dacă ar fi acordat la vară banii, până acum ar fi fost cheltuiţi. Măcar la închiderea de an, sumele destinate inundaţiilor aflate în fondul de rezervă al consiliului judeţean pot rămâne şi pentru anul viitor. Deci nu se vor lua înapoi. Astfel se va include în bugetul de anul viitor. Acum sunt destinate la câteva drumuri, poduri, dar în situaţia concretă se va analiza fiecare caz şi se va distribui, ca atare. Menţionează, că se va vota asupra variantei corectate şi distribuite.

  

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea Art. 1 al proiectului de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016

Rezultatul votului: 21 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea Art. 2 al proiectului de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016– se include în buget suma de 13.850.000 lei.

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea Art. 3 al proiectului de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016 – suma de 16.000 lei se acordă comunei Mădăraş.

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea Art. 4 al proiectului de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016 – se pune suma pentru inundaţii la capitolul investiţii, dar în anul viitor se va regândi destinaţia acestuia.

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea întregului proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli al judeţului Harghita şi utilizarea fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Consiliului Judeţean Harghita, pe anul 2016

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind necesitatea încheierii unui Act adiţional privind modificarea Contractului de asociere nr. 20039 din 13.09.2016 încheiat între Județul Harghita şi Comuna Cârța pentru realizarea investiţiei „Electrificarea Băilor Madicsa, comuna Cârța, județul Harghita”

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că la  lucrările efectuate la Electrificarea Băilor Madicsa, comuna Cârța, mai trebuie montat o piesă, care va fi achiziţionată acum, dar se va monta numai în anul viitor. Din acest motiv se modifică contractul de asociere.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea proiectului de hotărâre privind necesitatea încheierii unui Act adiţional privind modificarea Contractului de asociere nr. 20039 din 13.09.2016 încheiat între Județul Harghita şi Comuna Cârța pentru realizarea investiţiei „Electrificarea Băilor Madicsa, comuna Cârța, județul Harghita”

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre pentru revocarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr.349/2016 privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”,  și privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că înainte de aprobarea Hotărârii privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”, nu a fost discutat de Comisiile de specialitate proiectul de hotărâre. Din acest motiv trebuie repetat procedura aprobării acestuia.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot revocarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr.349/2016 privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”,  și privind luarea de act de către Consiliul Judeţean Harghita privind prelungirea contractului de închiriere a sediului de către Biblioteca Judeţeană „Kájoni János”

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 248/2016 modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 55/2010 privind aprobarea înființării societății comerciale ”Honline Media”, societate cu răspundere limitată, cu modificările și completările ulterioare

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că trebuie numit o persoană în Consiliul de administraţie al societăţii HONLINE MEDIA SRL. Trebuie clarificat problema părţilor sociale ale societăţii. Dânsul a înţeles, că se poate rezolva şi în altă formă, decât cea propusă de administratorul editurii. Roagă pe domnul secretar, să clarifice acest aspect.

 

Doamna Romfeld Mária Magdolna director general propune, ca în cursul lunii ianuarie să fie readus în discuţie această temă. Problema este mai complicată, pentru că unul dintre asociaţi vrea să iasă din societate. Totodată, se doreşte şi reducerea capitalului social al societăţii. Dacă s-a pus acum 10 ani 60 de lei în contul societăţii pentru capital social, acum nu se poate rezolva cu darea în mână a sumei de 60 de lei. Trebuie calculat valoarea actuală a sumei în funcţia creşterii sau diminuării valorii societăţii până în ziua de azi. S-a solicitat analiza economică de la conducerea societăţii. Legea 31/1990 privind societăţile comerciale nu prevede acest aspect, conform căreia se dă în mână valoarea părţilor sociale în cazul ieşirii unui asociat. Dacă societatea este cotată pe piaţă, atunci vinde la bursă, sau renunţă la părţile sociale în favoarea asociaţilor rămaşi, şi le oferă spre vânzare. Careva dintre aceste căi trebuie mers. Domnul consilier judeţean Sándor Barna a întocmit cererea, conform căreia renunţă la funcţia deţinută în Consiliul de administraţie. Trebuie numit o altă persoană, cu care se va discuta cum trebuie procedat, va fi ajutat să procedeze corect, fără a încălca prevederile legale. Legea trebuie respectată chiar şi când este vorba despre sume minore. Trebuie să treacă actele prin Camera de comerţ şi Industrie, prin Judecătorie, nu este aşa de simplu, că se dă cuiva 60 de lei în mână. Procedura corectă nu necesită mult timp, şi aceste aspecte au fost discutate şi cu domnul Tókos Pál, administratorul societăţii. În cursul lunii ianuarie soluţia se poate readuce în faţa consiliului judeţean.

 

Domnul președinte Borboly Csaba este de acord, şi propune spre aprobare proiectul de hotărâre cu demisia fostului reprezentant, şi numirea celui nou.

     

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea proiectului de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 248/2016 modificarea și completarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 55/2010 privind aprobarea înființării societății comerciale ”Honline Media”, societate cu răspundere limitată, cu modificările și completările ulterioare

Rezultatul votului: 21 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba întreabă dacă fracţiunile s-au înţeles asupra persoanei, care va fi numit ca reprezentantul Consiliului Județean Harghita în Consiliul de administraţie al  ”Honline Media” SRL ?

 

Domnul consilier judeţean Becze István spune, că din păcate nu era timp pentru a se confrunta cu restul fracţiunilor. Dar propune pe doamna Nagy Emese, o economistă, care a lucrat la mai multe Ministere din Bucureşti, momentan este acasă la Miercurea Ciuc, şi ar accepta această numire. Întrabă, dacă are cineva ceva împotrivă ?  

 

Domnul președinte Borboly Csaba întreabă dacă fracţiunile mai au şi alte propuneri ?

 

Domnul Egyed Árpád, secretarul județului spune, că doamna Nagy Emese neapărat trebuie să completeze declaraţia, conform căreia acceptă numirea.

 

Votul secret privind mandatarea doamnei Nagy Emese cu reprezentarea intereselor județului Harghita prin Consiliul Județean Harghita în Adunarea Generală a Asociațiilor a S.C. Honline Media S.R.L.

Rezultatul votului: 17 Da, 3 Nu, 1 Abținere.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind revocarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 317/2016 privind aprobarea plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că trebuie retras cotizaţia aprobată Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016.

 

Domnul Egyed Árpád, secretarul județului menţionează, că a rămas afară din revocare fundamentarea juridică, care ulterior trebuie completată. Este vorba despre Legea contenciosului administrativ nr. 554 / 2004, care este singura reglementare cu privire la revocarea unei hotărâri adoptate. Dar va fi trecut ulterior.

 

Domnul vicepreşedinte Barti Tihamér aminteşte colegilor, că s-a aprobat la şedinţa ţinută în comuna Joseni cotizaţia anuală pentru anul 2016 în suma de 310.000 lei. Hotărârea a fost atacată de Prefectul judeţului Harghita. De aceea este nevoie de revocarea acesteia. Totodată, Direcţia Generală Economică a fost de acord cu 67.000 lei, sumă propusă în raportul de specialitate iniţial. Acum va rămâne aşa, dar în anul viitor, chiar dacă vor fi discuţii contradictorii, se va revine la cealaltă sumă mai mare solicitată. Deja s-a înţeles cu domnul vicepreşedinte Bíró Barna Botond asupra revenirii la suma iniţială, şi este dispus, ca să semneze şi proiectul de hotărâre, care va fi depusă cu această sumă.  

 

Domnul președinte Borboly Csaba transmite fanilor hocheiului din zona Gheorgheni, că hotărârea mai favorabilă a fost atacată de Prefectul judeţului, şi în viitor trebuie să fie aprobate hotărâri, care au şansă să treacă de acest prag. Din acest motiv nu s-a acordat nici suma mai mică propusă în scop de cotizaţie. Speră, că măcar acum se va putea vira.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea proiectului de hotărâre privind revocarea Hotărârii Consiliului Județean Harghita nr. 317/2016 privind aprobarea plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Se trece la  următorul punct de pe ordinea de zi

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

 

Domnul președinte Borboly Csaba spune, că prin acest proiect de hotărâre se va acorda cei 67.000 lei Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016.

 

Domnul președinte Borboly Csaba supune la vot aprobarea plății cotizației județului Harghita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Centru Sportiv Harghita-Gheorgheni- Hargita- Gyergyó Önkormányzati Fejlesztési Társulás pe anul 2016

Rezultatul votului: 22 Da.

 

Domnul președinte Borboly Csaba anunţă consilierii judeţeni, că sunt câteva probleme la capitolul Diverse, despre care trebuie să discute. Ştie, că sunt multe evenimente, programe organizate, şi înţelege dacă cineva trebuie să plece. A discutat cu domnul consilier judeţean Salamon Zoltán despre programul cornul şi laptele. Cum a menţionat şi cu ocazia şedinţei de la Joseni, ar fi foarte bucuros, dacă ar mai fi ceva, ce consiliul judeţean ar putea face în acest caz. Decizia este acum a Parlamentului, a Guvernului, care trebuie să modifice reglementările. Până la modificarea concretă, şi acasă se poate face ceva. Pot face ceva şcolile, care pot să refuze dimineaţa produsele de proastă calitate. Trebuie să aibă curajul persoana, care preia produsele, să nu accepte, dacă nu sunt în ordine. Se poate face proces verbal despre situaţia creată. Dacă vor fi două astfel de întâmplări la un furnizor, atunci se poate anula contractul. Dar şi părinţii pot apela la Protecţia Consumatorului, la Direcţia sanitar Veterinară, sau la alte instituţii abilitate. Se poate face campanie pe site-urile de socializare. Este şi un consilier judeţean, care a depus plângere ca părinte, şi cazul este deja verificat. Trebuie să fie întocmit măcar două procese verbale de constatare a deficienţelor. Numai după acestea se poate rezilia contractul. Contractul nu a fost întocmit de cei din judeţul Harghita. A fost elaborat la nivel naţional de Parlament. Nu se poate adăuga, sau elimina pasajele din conţinut. Este un act unitar la nivel de ţară. Ce s-a putut, s-a făcut. Au fost discuţii cu societăţile de aici, au fost pistonaţi să participe la licitaţie, să realizeze parteneriate, să elimine pe cei din alte judeţe, şi să asume aprovizionarea judeţului prin acest program. Nu au fost de acord. A discutat cu directorii de şcoli, cu mulţi părinţi, şi nu crede, că mai este ceva de făcut. Sunt două acţiuni de verificare pornite. Se întâmplă lucruri ciudate. Societatea, care a câştigat licitaţia, nu este aceeaşi, care produce produsele, este numai transportatorul acestora. Nici nu se ştie cine produce alimentele aduse, pentru că trece prin mai multe societăţi, cel care aduce fiind numai cel, care livrează. Nu este în ordine, şi acum se verifică această situaţie. Dacă cineva poate să inventeze ceva nou, dânsul aşteaptă nerăbdător orice propunere. În rest, toate documentaţiile legate de acest program sunt puse pe site, orice director de şcoală poate să citească.

 

Domnul consilier judeţean Salamon Zoltán crede, că site-urile de socializare nu mai sunt suprafeţe de dialog pentru discuţii private. Foarte multă lume citeşte despre diverse probleme, cum şi despre acest program cu cornul şi laptele pentru şcolari. Îndeamnă pe toţi părinţii, să reclame, dacă copii primesc produse alimentare de proastă calitate. Îndeamnă şi pe directorii de şcoli, să aibă curajul de a nu prelua produsele, care nu corespund calitativ, sau cantitativ. Numai astfel se pot lua măsuri împotriva celor, care nu respectă obligaţiile contractuale.

 

Domnul consilier judeţean Rácz Árpád recunoaşte, că pentru directorii de şcoli acest program este ca o cocoaşă pe spate. De fapt, nu prea se poate lega de gustul, sau consistenţa cornului. Singura deficienţă era cantitatea, care în loc de 80 de grame, avea în jur de 60 de grame. Dar nici nu se poate măsura fiecare corn, nu este timp. Dacă se depune reclamaţia la Protecţia Consumatorului, vine organul constatator peste o săptămână, şi întreabă unde este cornul cu pricina. Dacă păstrezi, eşti vinovat, că nu a fost distribuit copiilor. Cei de la magazinele din sat erau revoltaţi, pentru că  venind spre şcoală, inspectorii de la Protecţia Consumatorului au trecut şi pe la ei, şi le-au amendat. Colegii, dar şi conducerea şcolii a luat în nume de rău, că au ieşit mai multe neplăceri din acţiunea de revoltă a dânsului. Deci, sunt chestii delicate la mijloc. Nu înţelege de ce trebuie centralizat o astfel de acţiune. De ce nu se permite şcolilor să procure din surse locale aceste produse, şi să distribuie elevilor zilnic. Produsele ar fi de calitate, proaspete, nu ca cele procurate prin achiziţie publică de la cine ştie de unde. Aşa cum este, nu rezolvă nimic. Nu se poate lega de cornul din Ploieşti, acela măcar cantitativ corespunde. Din păcate, tocmai cel de la Sfântu Gheorghe avea lipsă la gramaj. În fiecare şcoală este o persoană desemnată, care preia produsele, pentru că directorul nu are capacitatea, ca să verifice fiecare unitate de şcoală din subordine ce produse primeşte.

 

Domnul consilier judeţean Ferencz Salamon Alpár adaugă, că cei, care preiau produsele alimentare trebuie să aibă aviz medical de la Direcţia de Sănătate Publică. Au fost ţinute pregătiri de specialitate. În şcoala, unde lucrează este desemnat îngrijitorul, care are toate avizele necesare. Primul lucru, care este verificat, este termenul de garanţie. Dacă nu este expirat, se recurge la gustarea produsului. Este cert, că cornul produs la Ploieşti este diferit de cel, care se produce în zona Ciucului. Sunt probleme asemănătoare şi în zona Odorhei, unde se distribuie corn produs la Turda. Şi părerea dânsului este, că singurul, care poate face ceva, este Parlamentul, o schimbare de legislaţie în domeniu. Ce a putut întreprinde consiliul judeţean şi domnul preşedinte, a fost făcut. Mai mult nu se poae face. Trebuie aşteptat, dacă  noul Guvern va păstra, sau va modifica acest program. Acum se conturează şi programul de prânz pentru copii. Dacă se va reuşi, va fi comasat cu acest program. Deocamdată se implementează în 50 de şcoli programul de prânz. Dacă însă nu va comasa cele două programe, atunci propune, şi trebuie transmis şi Parlamentarilor această propunere, ca să fie inclusă în cota valorică de cap/elev suma destinată programului lapte şi corn, ca un drept nominal. Dacă se include în această cotă, atunci şcoala poate să rezolve mai uşor, chiar şi prin achiziţie publică asigurarea acestui drept, asigurând calitatea şi cantitatea potrivită. Dar înainte de toate, trebuie modificată legislaţia.

 

Domnul consilier judeţean Sándor György spune, că în şcoala din comuna dânsului de multe ori se procedează la descărcarea din dubele transportatoare a lăzilor cu produsele menţionate, şi fiind prea devreme, şi la şcoală încă nu este nimeni, sunt lăsate pe scări, cu factura peste. Alteori se întâmplă, să nu fie aduse într-o zi, iar cealaltă zi să fie adusă cantitate dublă. Nu se poate refuza, pentru că sunt lăsate pe scări în faţa şcolii. Vin foarte devreme, şi la şcoală încă nu este nimeni.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba spune, că în nici un caz nu ar trebui preluaţi acele produse. Mai ales, că nu s-au semnat pentru ele. Semnarea ulterioară chiar nu e corectă.

 

Domnul consilier judeţean Csillag Péter crede, că trebuie propus Guvernului, să schimbe legislaţia în sensul, că ar trebui lăsat, ca producătorii locali să poată furniza aceste alimente. În fiecare a doua comună este brutărie autorizată. Şi este în interesul acestuia, să nu-şi strice imaginea pe plan local. Licitaţiile la nivel naţional nu au adus rezultatele aşteptate. Produsul local ar fi mai ieftin, mai proaspăt, şi de calitate.

 

Domnul consilier judeţean Rácz Árpád anunţă consilierii judeţeni, că în şcolile din zona Ghimeşului în ziua de luni nu sunt aduse cornul şi laptele. Se aduce marţi şi cel de luni, şi cel pentru miercuri. Toată lumea acceptă marţi cantitatea dublă. Dacă face observaţii, conducerea şcolilor iau în nume de rău. Scapă mai simplu de problemă toată lumea astfel.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba are o propunere. Să se facă o observaţie la Prefectură, ca în cazul în care cineva cu bună încredere semnalează autorităţile, atunci organele constatatoare să nu amendeze junătate din sat, folosindu-se de ocazia deplasării. Să verifice cazul semnalat acolo, alte verificări să realizeze după programul propriu. Eventual, consiliul judeţean poate să ajute organul constatator cu transportul la faţa locului, în cazul semnalării unor deficienţe în derularea programului lapte şi corn.  Consideră, că este indicat întocmirea unei adrese cu această temă.

            O altă problemă, care trebuie discutată, este situaţia directorilor şi directorilor adjuncţi din şcoli. Nu cumva, posturile de directori adjuncţi să fie luate din cauza nereuşitei persoanelor la examen.

 

Domnul consilier judeţean Ferencz Salamon Alpár a citit un raport către Ministerul Educaţiei, în care s-a pomenit un Ordin al Guvernului nr. 935/2016, care prevede majorarea salariilor cadrelor didactice din sistemul de învăţământ. Sunt cuprinse şi salariile personalului de conducere din şcoli. Este trecut şi directorul, şi directorul adjunct cu salariul aferent în anul 2017. Este categorizat fiecare şcoală în funcţie de numărul elevilor, care frecventează cursurile în aceea şcoală. Salariul conducerii este determinat în funcţie de numărul elevilor. Sunt câteva şcoli, în care până acum era post de director adjunct, iar în anul 2017 nu mai este. Pot fi în jur de 40 de astfel de situaţii în judeţul Harghita. După părerea dânsului, într-o unitate şcolară, care are mai multe subunităţi dispersate ar fi o pierdere importantă luarea postului de director adjunct. Numărul elevilor fiind neschimbat, pierderea postului de director adjunct ar rezulta imposibilitatea de a funcţiona atât astfel de progreame, ca laptele şi cornul, dar ar fi serios afectată şi procesul de învăţământ al unităţii şcolare respective. Nu are competenţe consiliul judeţean în derularea procesului de învăţământ, numai în şcolile din subordine, dar mereu a dat glas neajunsurilor din sistemul de învăţământ din judeţ. O reducere de personal mascat într-o majorare de salarii, în urma căruia au pierdut postul de director adjunct unităţi şcolare, ca Liceul „Márton Áron” din Miercurea Ciuc, nu poate fi acceptată. Mai mult de 40 de şcoli din judeţ acum sunt pe cale să piardă postul de director adjunct în urma acestui Ordin, şi mai ales cei, care au mai multe unităţi dispersate. Mai este o chestie interesantă. La mai multe posturi de director adjunct deja a fost organizat concursul pentru ocuparea postului. Deci este foarte interesant armonizarea măsurilor şi a  intenţiilor la nivelul Ministerelor. Propune, în calitate de preşedinte al Comisiei de învăţământ, cultură, să fie transmis o adresă Inspectoratului şcolar din judeţul Harghita, şi să fie solicitate informaţii cu privire la acest Ordin.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba întreabă, dacă are cineva ceva de spus în această problemă, sau propunere ? Să fie acceptat prezentarea Comisiei de învățământ, cultură, ca un acord de principiu ? Atunci astfel va fi întocmit adresa către Mnisterul Educașiei Naționale și către Inspectoratul Școlar al județului Harghita.

 

Domnul consilier judeţean Rácz Árpád a aflat, că în școlile, unde sunt mai puțin de  500 de elevi, acolo nu mai poate fi și un director adjunct. Va fi o pierdere enormă pentru școlile județene.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba revine cu întrebarea, dacă este cineva împotriva întocmirii unei adrese, în care este exprimat nemulțumirea consiliului județean față de aceste măsuri ?

 

Consilierii județeni sunt de acord cu întocmirea adresei.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba aduce în discuție problema drumului spre comuna Păuleni Ciuc. Azi, după masă la ora 16,00 va fi organizată o dezbatere în școala din satul Delnița, comuna Păuleni Ciuc cu această temă. Toți cei interesați pot să participe. Se poate parcurge documentația tehnică a proiectului. Părerile trebuie exprimate acum, înainte de a fi acceptată documentația. Încă nu este acceptat, și de acum astfel se va proceda. Se va supune documentația la inspecție publică, și se va face o dezbatere publică referitoare la lucrare. Dacă cineva are orice fel de părere, nemulțumire, poate să-și exprime înainte de a fi acceptată.

În ziua de dinainte a conferinței de presă organizată în comuna Corund a primit un SMS de la domnul Séra Zoltán, locuitorul, cu care consiliul județean este în litigiu. În ziua următoare au avut loc o serie de dezbateri. S-a desfășurat evaluarea anuală a medicilor Spitalului de Urgență din Miercurea Ciuc, și ședința Adunării Generale a Microregiunii Ciucului de jos, unde dânsul trebuia să fie prezent. Parelel cu acestea era organizată conferința de presă în comuna Corund. A comunicat domnului Séra Zoltán și agenda de lucru a dânsului, ca să vadă, de ce nu poate să fie prezent la conferința de presă. De obicei, unde este solicitat, încearcă să-și facă prezența în toate cazurile. Crede, că acum, și aici trebuie discutat, precizat câteva aspecte despre problema din Corund. Că nu se fac declarații deloc în cursul așteptării sentinței cauzei civile, sau se fac declarații parțiale în acest caz, din punct de vedere al președintelui consiliului județean nu poate fi acceptat. Dacă ar fi vorba despre un caz penal, atunci altfel ar sta problema. În cazul proceselor administrative și contencioase, consiliul județean poate avea un punct de vedere oficial. Informațiile oferite până acum de consiliul județean au avut foarte multe deficiențe. Faptul, că consiliul județean are un litigiu cu o persoană fizică despre dreptul de a avea casa într-un anumit loc, trebuia explicat mai în detaliu. Cazul a pornit în luna august a anului 2016. Consiliul județean  ținea o ședință extraordinară acolo. Dânsul atunci a înțeles, care este problema de fapt. De atunci opinia publică s-a torsionat în mod interesant. Se vehiculează, că președintele consiliului județean vrea să demoleze o casă, că este de partea judecătorilor, deși dânsul se simte dinafara problemei. Consideră, că este nedrept. Nu a fost de față la stabilirea locației pentru depozitul de deșeuri, nu s-a implicat la acordarea avizului de construcții, la construcțiile efective realizate până acum, la o serie de proceduri legate de acest caz nu a fost implicat. Vrea să știe opinia consilierilor, pentru că această problemă pe termen lung poate denigra și aparatul consiliului județean. Dacă la începutul anului s-au aprobat bani pentru comuna Corund, cu scopul stabilirii unei noi locații, atunci trebuie exprimat și un punct de vedere oficial.  Nu este nevoie de instaurarea unei atmosfere de ostilitate în aceea zonă. Comunicările din partea oficialităților sunt foarte lacunare. De aceea pot fi manipulați oamenii, să pronunțe opinii, care nu au la bază întâmplări reale. Solicită o opinie concretă a consiliului județean înainte să mai semneze și alte acte referitoare la acest caz.  Ultima ieșire în fața publicului era cu ocazia conferinței de presă organizate în comuna Corund. A solicitat de la vicepreședinți, ca să dispună mereu de răspunsuri pentru orice întrebare posibilă venită din partea ziariștilor.  

 

Domnul consilier județean Zakariás Zoltán crede, că în comuna Corund această problemă a degenerat în mod nedorit. Trebuie separate aspectele profesionale de cele personale. La întrebarea cum să fie abordată problema mai departe, este de părere, că în comunitatea locuitorilor din Corund problemele sunt generate mai mult de latura personală a cazului. Subiectul Stației de transbordare a deșeurilor, și avizul de construcție eliberată pentru casa domnului Séra, sunt de fapt două probleme separate. Partea a doua este cea, care instigă spiritele locuitorilor. Stația de transbordare, care în prezent are avizul de construcție suspendat, și în urma verdictului instanțelor judecătorești, cum se va merge mai departe este prima parte a problemei. În prezent, consiliul locale al comunei Corund a achiziționat un alt teren pentru a oferi ca locație pentru Stația de transbordare a deșeurilor. Trebuie clarificat răspunderea consiliului local din comuna Corund și în fața consiliului județean, din vremea, când a asigurat prima locație pentru aceste lucrări. Consiliul local din comuna Corund nu poate să rezolve situația printr-o propunere despre o altă locație, după ce a pus la dispoziție un teren, pe care s-a început o investiție din partea consiliului județean cu o valoare imensă. Trebuie să fie responsabil în astfel de cazuri. Faptul, că Consiliul județean încearcă să conteste dreptul domnului Séra Zoltán de a construi casa în aceea locație, deși avea o autorizație de construcție valabilă, în concluziile dânsului se reflectă, ca o nedreptate din partea consiliului județean. Casa aceea este acolo de mai mult de 10 ani. Cum se poate obliga titularul, s-o demoleze ? Iarăși se impune responsabilizarea consiliului local și în această problemă. Consideră, că este nedemn pentru Consiliul județean să dea numele la astfel de proceduri, care influențează nefavorabil opinia locuitorilor județului.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba întreabă pe secretarul județului, de ce este nevoie, și în ce măsură este opțională să fie atacată autorizația de construcție al persoanei în cauză ?

 

Domnul Egyed Árpád, secretarul județului în primul rând vine cu o informare profesională legată de problemă. Duplicitatea cazului enunțată de domnul consilier județean Zakariás Zoltán nu este corectă din punct de vedere legal. Cele două aspecte nu numai că sunt interdependente, dar practic se și condiționează una de cealaltă. Nu numai partea bănoasă, și implicațiile sociale au impact asupra consiliului județean, dar este vorba despre un proiect de administrare a deșeurilor în județ. Expertul solicitat nu a putut descoperi nimic în jurul autorizațiilor, care ar fi împotriva legilor în vigoare. Toate distanțele prevăzute pe terenul pus la dispoziție, și prevăzute de legislație sunt conform dispozițiilor. Totuși consiliul județean a pierdut din șapte procese șase. Oamenii sunt mai receptivi la imaginea de martir a persoanei fizice, care în ochii lor stă față în față cu un aparat imens al unui consiliu județean. Consiliul județean era nevoit să reacționeze ca parte opozantă în procesul pornit de dânsul.  Autorizația de construcție a dânsului era documentul de bază, care putea fi atacată în instanță. Mai sunt și alte aspecte concrete, de exemplu împrejurările în care a primit cu o grabă suspectă mai multe acte, fără a avea avizul de mediu, dar care vor fi analizate de instanțele judecătorești, și trebuie așteptat o decizie în acest sens. Nu este vorba, că nu s-ar regreta omul pentru situația creată, dar legile sunt valabile și pentru dânsul. Și actele consiliului județean erau puse în ordine, motivațiile erau făcute, și totuși procesul a fost pierdut în primă instanță. Chiar acum a fost dată  sentința de către Curtea Supremă de Casație, în care s-a reușit strămutarea cazului de la Curtea de Apel din Târgu Mureș, la Curtea de Apel din Bacău, unde deja în luna ianuarie este stabilit primul termen legată de recurs. Deocamdată trebuie așteptat acest termen. Revenind la interdependența celor două aspecte, trebuie știut, că procesul a fost pornit de persoana fizică. Este fără echivoc, a fost menționată și de Înalta Curte, că imaginea aceasta de martir nu este fundamentată. Nu interesele personale ale persoanei fizice sunt puse în joc, ci interesul public al județului, cauză, care era să fie pierdută în anul 2016 din motivul suspendării lucrărilor, care trebuiau efectuate până la sfârșitul lunii iunie la fața locului. Era să fie pierdută tot proiectul de management al deșeurilor, și toată investiția în valoare de mai mult de 300.000 milioane lei.  În viitorul previzibil, dar nici în viața generației următoare nu se va mai reuși încă o dată atragerea unei astfel de sume la un proiect de management al deșeurilor în județul Harghita nici din surse naționale, nici din cele internaționale. Până la urmă acest aspect a fost înțeles și de instanța judecătorească. A face referire la faptul, că casa dânsului construit în condițiile unor avize eliberate în împrejurări neclare, situat pe un teren primit tot în împrejurări neclare, având în spate susținători ai căror identitate nu sunt cunoscute public, și reușind suspendarea lucrărilor la un proiect de interes județean, nu-l pune în ipostaza de martir în fața autorităților. Practic, de atunci ar fi putut urma mai multe efecte nedorite în urma acțiunilor dânsului, dar au fost înlăturate cu succes. Deocamdată, până la comunicarea Hotărârii Judecătorești de la Bacău, unde autorizația de construcție suspendată a județului va fi evaluată, nu se va întâmpla nimic. Toată procedura este parte a jurisprudenței în vigoare. Este greșită abordarea acestei situații conflictuale, ca o luptă între David și Goliat din povestirile biblice. La începerea și planificarea proiectului, consiliul județean nu era interesat de avizele dânsului. El era, care a intentat proces împotriva consiliului județean, care la rândul lui trebuie să se apere, reprezentând interesul public. În primă instanță a și câștigat procesul. Tribunalul Harghita din Miercurea Ciuc i-a dat câștig de cauză. Acum se va aștepta cum hotărește instanța din Bacău. Oamenii sunt derutați de ceea ce apare în ziare și își formează opiniile ca atare. Chiar trebuie informat publicul mai bine. Trebuie cumva să înțeleagă realitatea, faptele, oricare o să fie deznodământul. Procesul și rezultatul acestuia este de competența instanțelor de judecată. Este vorba de altceva, nu ceea ce se vede pe dinafară.  Cu părere de rău pentru omul simplu, era să se piardă finanțarea europeană pentru proiectul de management al deșeurilor, cu toate că nu s-a greșit cu nimic din partea autorităților județene. Toate condițiile de expertiză au fost refăcute, pentru că unele nu erau bune. S-au refăcut și măsurătorile metrice la fața locului. Acum cauza este la dispoziția instanțelor de judecată, și se va aștepta verdictul.

 

Domnul vicepreședinte Barti Tihamér spune, că a discutat și azi cu primarul comunei Corund. Punctul de vedere al domnului primar este, să fie acceptat o nouă locație pentru Stația de transbordare. Cum rezolvă în plan local situația, să fie problema lor. Și dânsul este de părere, că astfel se poate pune punct cel mai repede conflictului, și oamenii s-ar liniști. Și azi a fost o ședință a consiliului local al comunei Corund, unde domnul primar și-a exprimat această părere. Știe, că este în curs un proces, care a fost prezentat de domnul secretar, dar trebuie gândit și la eventuale soluții alternative, fie și  o altă locație.

 

Domnul consilier județean Zakariás Zoltán a auzit de la primarul comunei Corund într-o emisiune televizată, că ar accepta o nouă locație. Atunci cum se va soluționa acest caz ? Dacă în luna ianuarie instanța decide, că avizul de construcție al consiliului județean nu va mai fi suspendat, lucrările automat se vor continua la locația veche. Atunci cum se va avea în vedere oferta primarului din comuna Corund cu noua ofertă ? Iarăși se va concluziona că consiliul județean ia măsuri împotriva comunității locale. Chiar ar fi fost nevoie de informarea publicului, mai ales, că nici în interiorul aparatului consilierilor județeni nu era cunoscut situația. Oare până luna ianuarie se mai poate face ceva ? Ar trebui să fie cunoscute alternativele posibile. Dacă consiliul județean reia lucrările începute în urma revocării suspendării autorizației de construcție, atunci se va avea un conflict cu localnicii din comuna Corund, și cu primarul acestuia.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba propune să fie deschis tema, și oricine vrea, poate să vină cu idei. În vederea transmiterii informațiilor corecte, împuternicește pe domnul secretar al județului, ca la orice întrebare pusă de ziariști despre litigiile, în care consiliul județean este parte, să răspundă cu profesionalism, să nu iasă informații greșite în presă despre acestea. La fel, solicită și de la domnul vicepreședinte Barti Tihamér, ca la orice întrebare pusă cu privire la construcții, sau investiții, să dea informațiile exacte, concrete. Să nu delege această sarcină colegilor, pentru evitarea informațiilor inexacte. Propune, ca să fie ținută o ședință delegată în comuna Corund în cursul lunii ianuarie, sau februarie 2017. Trebuie analizate actele dosarului, care fiind proces civil,  permite accesul la actele componente, și se poate participa și la proces. Va fi publicat și punctul de vedere al părților.

 

 Domnul vicepreședinte Barti Tihamér adaugă, că oricând este dispus să ofere informații cu privire la investițiile în derulare ale consiliului județean. Domnul președinte a menționat la începutul discuției, că nu a fost implicat în alegerea locației Stației de transbordare. Cum numai de o perioadă mai scurtă ocupă funcția de vicepreședinte în consiliul județean, nu cunoaște nici el etapele, prin care s-a stabilit  vechea locație, care a stârnit spiritele. Despre lucrările efectuate oricând poate să dea informații. Reporteri au venit de mai multe ori direct la domnul Zolya László, reprezentantul proiectului SIMD pentru informații. Și domnul consilier județean Zakariás Zoltán s-au dus la dânsul pentru informații, ceea ce nu este o problemă. Se bucură, că mulți se interesează despre acest proiect important.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba vine cu o altă temă. La drumul DJ131 este o surpare, pentru care autorizația  de construcție încă nu este semnat. Este greu de înaintat cu cele două drumuri DJ 124 și DJ 131. La orice problemă ivită se opresc actele pentru zile, săptămâni, și luni uneori. Roagă aparatul consilierilor județeni, să găsească o soluție, ca lucrurile să înaintezea, să nu se oprească inutil. Trebuie decis care dintre vicepreședinți să semneze documentele. Nu se poate convoca de fiecare dată consiliul județean, la orice act, care trebuie semnat.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter consideră, că nu este bine, să întârzie lucrările din cauza nesemnării unor acte. Fără autorizație nu pot începe lucrările. Dacă drumurile se surpă, trebuie reabilitate. Drumurile trebuie să fie practicabile, și reparate în regim de urgență, dacă este cazul.

 

Domnul consilier județean Becze István crede, că nu este o noutate această situație. Propune, ca soluție să semneze pe rând vicepreședinții în ordinea alfabetică. Trebuie găsit o soluție, să nu stagneze inutil actele. În afară de președinte, au fost aleși doi vicereședinți. Și semnarea actelor intră în competența lor.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba explică pe înțelesul tuturor problema. De exemplu, azi s-a derulat o corespondență. Aparatul juridic s-a diminuat considerabil. Au plecat să fie polițiști, pompieri, jandarmi. Au rămas patru. Dacă trebuie făcut încă o hârtie la celelalte mereu, atunci lucrurile se blochează. Trebuie discutat în plen această situație. De fiecare dată se opresc lucrările din cauza unor acte nesemnate, sau avize neacordate. Care ar fi soluția ? Pentru două drumuri să mai fie numit încă o vicepreședinte ? Este de acord, dar să înainteze lucrurile. Surparea cu fiecare zi ce trece, se face tot mai mare. Nu sunt semnate procese verbale din perioade anterioare. Nu sunt semnate actele de siguranță a drumurilor. Sau se declară în public, că nu se va ocupa de aceste drumuri. Cu drumurile acestea dânsul nu poate să se ocupe. Așteaptă propuneri de la consilierii județeni, cine să se ocupe de drumurile respective.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter propune, să fie numit special cineva, care corespunde și juridic, și care să fie responsabilul celor două drumuri. Nu pot fi în grija nimănui drumurile județene pentru că nu se găsește un responsabil, care să semneze actele. Atunci care este valoarea consiliului județean. Domnul președinte să numească pe cineva, și consiliul județean va aproba.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba spune, că nu poate numi o astfel de persoană.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter propune, să fie numit persoana, care este următorul semnatar pe listă.  Dacă sunt patru persoane în listă, atunci cel care urmează, să accepte numirea. Nu există, ca o surpare pe un drum județean să nu poată fi reparată din  cauza unor tergiversări juridice. Sunt foarte mulți colegi, care lucrează la consiliul județean. Cum nu se găsește cineva, care să coordoneze lucrările ? Sunt servicii de specialitate, unde cineva trebuie să fie capabil de acest lucru.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba spune, că autorizația de construcție nu poate fi semnat nici de secretară, nici de șofer. Autorizația de construcție poate fi semnat numai de președinte, sau de vicepreședinte.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter înțelege cele menționate, dar în cazul, în care domnul președinte nu poate semna, atunci cei doi vicepreședinți de ce nu semnează ?

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba spune, că este nevoie de  o justificare. Prea s-a complicat procedura. De fiecare dată să nu fie puși juriștii să întocmească o justificare. Trebuie modificat procedura. Este vorba despre două drumuri, DJ 124 și DJ 131.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter consideră, că aici este o treabă simplă. Banii nu dispar. Se execută o lucrare ținând cont de etapele stabilite de procedură. Trebuie asumată această lucrare de cineva. De aceea există consiliu județean, să decidă ce trebuie făcut. Dacă nu se găsește soluția, trebuie să-și dea demisia cu toții. Să vină alții, care pot face lucrurile să meargă.

 

Domnul consilier județean Salamon Zoltán a mai propus și cu ocazia neînțelegerilor anterioare, și acum completează aceea propunere, că în cazul, în care trimestrial stagnează lucrările, și responsabilii nu pot fi stabiliți, și nominalizați, atunci trebuie schimbați cei, care nu pot coordona activitățile. Crede, că este responsabilitatea aparatului consiliului județean, să vegheze asupra executării lucrărilor decise prin hotărâri. Totodată, este responsabilitatea consiliului județean să stabilească responsabilii lucrărilor. Dacă cei nominalizați nu sunt potriviți, atunci trebuie numiți alții.

 

Domnul consilier județean Becze István nu dorește schimbarea vicepreședinților. Cum sunt în discuție două drumuri, dintre care unul este în zona Odorhei, acela să fie asumat de vicepreședintele din zona Odorhei, iar cel din zona Ciucului să fie coordonat de celălalt vicepreședinte. Astfel ar ști fiecare, de care răspunde.   

 

 Domnul preşedinte Borboly Csaba spune, că dânsul nu poate decide acest lucru. Există o autorizație de construcție  nesemnată. Va informa mereu consiliul județean despre actele, care stau dintr-un motiv anume. Întreabă, dacă este în ordine, sau mai există alte propuneri.

 

Domnul consilier județean Csillag Péter spune, că având în vedere, că reparațiile necesare în urma inundațiilor în mare s-au rezolvat în județ. Și vremea a fost de partea lucrărilor. Dar garanția lucrărilor ar trebui să fie prelungit la șase luni măcar. Ceea ce va apare în cursul primăverii, ar trebui executată ulterior. Acum, că s-a înghețat, drumurile arată bine, dar la primăvară neapărat trebuie reluat, unde apar probleme. Se bucură, că drumul 127 a fost reparat, dar la primăvară va mai fi de lucrat acolo. Banii au fost plătiți, să termine ce nu s-a făcut la primăvară. Nu numai în zona Ghimeșului, dar și în alte părți aceeași lucru este valabil. Vicepreședinții știu mai bine cât este termenul de garanție de bună execuție, 6 luni, sau 12 luni. Până nu se execută de tot, suma pus în garanție să nu se plătească.

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba anunță, că pentru această seară au primit primarii comunelor invitația pentru o ședință de evaluare de an. Speră, că toți vor participa. În acest an nu va mai fi altă ședință a consiliului județean, eventual în prima parte a lunii ianuarie a anului 2017. Până atunci așteaptă de la toți propunerile în scris pentru bugetul de anul din 2017.    Dorește La Mulți Ani tuturor, și închide ședința.               

 

 

Domnul preşedinte Borboly Csaba mulțumește pentru participare la Ședinţa extraordinară a Consiliului Judeţean Harghita şi închide şedinţa.

 

Minuta Ședinţei Consiliului Judeţean Harghita din data de 28 decembrie 2016 cu număr de înregistrare  nr. 872 / 16.01.2017 face parte integrantă din prezentul Proces-verbal.

Drept pentru care s-a încheiat prezentul Proces-verbal.

 

 

Miercurea Ciuc,  08 martie 2017

Preşedinte

Borboly Csaba

 

 

Secretarul Judeţului

Egyed Árpád

 

 

Director general

Romfeld Mária Magdolna

 

 

Coordonator compartiment

Szabó Zsolt Szilveszter